قیمت سنگ های ساختمانی

چرا قیمت سنگ های ساختمانی متفاوت است؟


قیمت سنگ های ساختمانی براساس خواص فیزیکی و شیمیایی و نوع کاربرد آنها در ساخت و ساز باهم متفاوت است. در ادامه خواص انواع سنگ های ساختمانی بر اساس مواد تشکیل دهنده سنگ، شرایط محیطی آنها و نواحی که به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت و ساز کاربرد دارند، آورده شده و در نهایت قیمت سنگ های ساختمانی با هم مقایسه می­شود.

خواص سنگ چیست؟


سنگ یک ماده ناهمگون است که با طیف گسترده ای از ترکیبات معدنی، بافت ها و ساختارهای سنگی شناخته می شود. هر نوع از سنگ‌ها و کانی‌ها در شرایطی شکل ‌می­گیرند و  تحت آن شرایط پایدار می مانند، اما با تغییر شرایط، سنگ‌ها نیز تغییرمی­یابند. در نتیجه، خواص فیزیکی و شیمیایی و دوام آن­ها بسیار متغیر است. جهت ارزیابی یک سنگ و تعیین قیمت سنگ های ساختمانی می­توان به راحتی آن را در آزمایشگاه آزمایش نمود، در این آزمایشات همچنین معلوم شود برای هر قسمت خاص از بنای ساختمان کدام سنگ مناسب­تر است.

مواد تشکیل دهنده انواع سنگ کدامند؟


در طبیعت سه نوع اصلی سنگ وجود دارد که سنگ­های آذرین، سنگ­های رسوبی و سنگ­های دگرگونی هستند و هر نوع از این سنگ­ها از مواد معدنی مختلفی ساخته شده و قیمت سنگ های ساختمانی متفاوت است.


سنگ‌های آذرین igneous


 این سنگ­ها از انجماد مواد مذاب حاصل می‌شوند و به دو بخش سنگ‌های آذرین درونی و سنگ‌های آذرین بیرونی تقسیم می‌شوند. بعضی از آنها ماگما هستند که با گرمای مرکز زمین مذاب شده و پس از رسیدن به لایه های بالایی سرد می­شوند، و برخی از آنها گدازه­ هایی هستند که در اثر آتشفشان از دهانه کوه­ های آتشفشانی جاری شده و سرد می­گردند. قیمت سنگ های ساختمانی براساس نوع آنها فرق می­کند از جمله معروف‌ترین این سنگ­ها، گرانیت از انواع سنگ‌های آذرین درونی و بازالت از سنگ‌های آذرین بیرونی هستند.


سنگ­های رسوبی sedimentary


این سنگ­ها  از رسوب شدن مواد مختلف در آب پدید می آیند و به همین دلیل به صورت لایه‌لایه هستند که رنگ یا جنس هر لایه می­تواند با لایه دیگر متفاوت باشد. امکان دارد لایه هایی از آن از فسیل­ هایی از ارگانیسم های دریایی مانند مرجان، گلسنگ و جلبک­ها تشکیل شده باشد. این سنگ­ها در چند نوع مختلف است که ترکیبات اصلی آنها می­تواند آهن، سیلیس و یا مواد کلسیتی باشد که در قیمت سنگ های ساختمانی تاثیر دارد. نمونه‌های معمول این سنگ­ها، ریگ، شن و سنگ‌های آهکی و ماسه سنگ­ها هستند. سنگ­های آهکی بیشتر از کربنات کلسیم (CaCO3) تشکیل شده است، در حالیکه ماسه سنگ­ها اغلب از دی اکسید سیلیکون (SiO2)، دانه های کوارتز و مواد معدنی دیگر تشکیل شده اند.


سنگ‌های دگرگونی metamorphic


این سنگ‌ها از انواعی هستند که با تغییر شرایط فیزیکی یعنی فشار و دما، و یا تغییرات شیمیایی، تغییر شکل داده و مجموعه‌ایی از کانی‌های متبلور سنگ‌های قبلی در اثر دگرگونی ناپدید ­شده و سنگ ترکیب دیگری پیدا می­کند. این دگرگونی می­تواند روی انواع سنگ­های آذرین، رسوبی و دگرگونی به وقوع بپیوندد و قیمت سنگ های ساختمانی ار متفاوت نماید. سنگ­های مرمر و کوارتز از انواع این گونه سنگ­ها هستند.

پیشنهاد میکنم پولیش سنگ کف حتما بخوانید

دیوار سنگی چقدر هزینه دارد؟

قیمت سنگ های ساختمانی
قیمت سنگ های ساختمانی


هزینه ه­ای که برای ساخت دیوارهای آجری سنتی صرف می­شود، بر اساس قیمت ساخت هر مترمربع آن محاسبه می­شود. می کنند. در این تخمین هزینه، شما همچنین نیاز به محاسبه قیمت انواع مواد اضافی، مانند ملات و بتن و هزینه اجرت بنا دارید. اما آیا قیمت سنگ های ساختمانی و نصب آنها گرانتر از آجر است؟ اجرت نصاب بستگی به عواملی مثل موقعیت پروژه، نوع سنگ و آجر، میزان نفر ساعت کار، ارتفاع پروژه ، متراژ و حجم کار دارد. در حالی که هر دو نوع این مصالح ساختمانی دوام کافی دارند ولی سنگ در مقابل حوادث و شرایط جوی از آجر قوی تر است. در عوض بعضی از انواع آجر ارزان تر از سنگ است. اما هر دو می توانند در برابر باد قوی، آفتاب گرم و دمای بالای آفتاب مقاومت کنند. در نهایت ساخت دیوار سنگی بسته به سلیقه کارفرمایان و هزینه­ای که حاضر است بپردازد دارد.

قیمت سنگ های ساختمانی برای خانه و باغ چه تفاوتی دارد؟


سنگ، عنصری طبیعی، بادوام و بسیار جذاب است که  کاربرد آسانی برای ساختمان سازی انواع  مجتمع ساختمانی، خانه و باغ دارد. در سرتاسر کشور بهترین سنگ­های طبیعی برای ساخت خانه­ های سنگی، دیوارهای سنگی و باغ­های سنگی ارائه می­شود. سنگ با ویژگی­های فوق العاده جذاب و جنس محکم و سختی که دارد، به راحتی برای انواع ساختمان می­توان از آن استفاده نمود، گذشته از آن دارای نرخ رقابتی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دارد و قیمت سنگ های ساختمانی ( قیمت سنگسابی را از این قسمت مطالعه فرمایید ) متفاوت است. به طور خلاصه، سنگ ماده­ای بی نظیر است و به همین دلیل است که از چند هزار سال پیش تا کنون به طور گسترده ای در ساخت بناهای مختلف در کشور، از آن استفاده می­شود.
انواع سنگ با کاربردهای مختلف به صورت سنگ ساختمانی، سنگ باغی، سنگ دیواری، سنگ نما، و سنگ پیاده رو وجود دارد. این سنگ­ های زیبا توسط نام های مختلف در سراسر کشور شناخته شده است. به عنوان مثال سنگ مرمر جنگلی، از انواع سنگ ­هایی است که حدود 140 میلیون سال طول می­کشد تا یکی از سخت ترین سنگ ها، همه کاره­ ترین و جذاب­ترین در کشور را تشکیل دهد. از این سنگ عمدتا برای ساختن نما، دیوارهای سنگی، دیوارهای باغی، سنگ فرش، کفپوش­ های بام و سنگفرش ­های محوطه سازی استفاده می شود تا ساختمان هایی را ایجاد کنند که اگر به خوبی ساخته شوند صدها سال دوام پیدا ­کند و چهره شهر را جلوه­ای زیبا ببخشد.

انواع عمومی سنگهای مورد استفاده در ساخت و ساز کدامند؟


در زیر انواع مختلف سنگ که معمولا به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود، از نظر کیفیت و موارد استفاده و قیمت سنگ های ساختمانی توضیح داده می­شود:
سنگ بازالت BASALT و TRAP،
ساختار این سنگ­ها دارای دانه ­های فشرده در ابعاد متوسط تا ظریف است و از نوع سنگ­های آذرین می­باشد. رنگ آنها از خاکستری تیره تا سیاه متفاوت است. وزن آنها متغیر از 18 کیلو نیوتن بر متر مکعب kN / m3 تا 29 kN / m3 متغیر است. تحمل فشار آنها از 200 تا 350 N / mm2 متغیر است. این ها از نوع سنگ­های آذرین هستند و قیمت سنگ های ساختمانی از این نوع و کاربرد آنها در موارد گوناگون، متفاوت است. از آنها به عنوان سنگ محکم در ساخت جاده ­ها، یا مواد افزودنی به بتن برای متراکم کردن و استحکام آن، و یا به عنوان قلوه ­های سنگی برای ساخت پل ها، دیوارهای رودخانه و سدها و همچنین به عنوان پیاده­رو مورد استفاده قرار می گیرند.
سنگ گرانیت Granite،
 گرانیت ها نیز از نوع سنگ های آذرین هستند. رنگ آنها از خاکستری روشن تا صورتی متفاوت است. ساختار آنها کریستالیزه و دانه ­بندی ظریف تا درشت دارند. آنها با دوام و بسیار سخت هستند و توانایی خوبی برای صیقلی شدن دارند و قیمت سنگ های ساختمانی متفاوت دارند. وزن مخصوص آنها 2.6 تا 2.7 و تحمل فشار­شان 100 تا 250 نیوتن بر میلیمترمربع است. آنها عمدتا برای ساخت پل­ها، دیوارهای رودخانه، سدها و به عنوان حصار و پایه ستون کاربرد دارند. استفاده از گرانیت برای ساختمان­ های تاریخی و سازمانی رایج است. گرانیت های جلا داده شده به عنوان سطح میز، روکش برای ستون و دیوار استفاده می­گردد. آنها به عنوان ماده زبر به بتن اضافه می­شود.

خدمات کفسابی تهران را مطالعه نمایید


ماسه سنگ Sand stone،
اینها از نوع سنگ های رسوبی بوده و به همین دلیل لایه لایه هستند. جنس آنها از کوارتز و ترکیب  آلومینوسیلیکات aluminosilicate از عناصری مثل پتاسیم، سدیم و کلسیم تشکیل شده است. آنها در رنگ های مختلف مانند سفید، خاکستری، قرمز، قهوه ای، زرد نخودی، زرد و حتی خاکستری تیره یافت می­شوند. وزن مخصوص از 1.85 به 2.7 متغیر است و تحمل فشار متغیر از 20 تا 170 نیوتن بر میلیمتر مربع دارند. تخلخل آن از 5 تا 25 درصد متغیر است. شرایط مختلف آب و هوایی سنگ ها باعث شده که این سنگ­ها به عنوان سنگ ساختمان مناسب نباشدو قیمت سنگ های ساختمانی از این نوع ارزان است. در صورت لزوم، از ترکیب ماسه سنگ­ها با سیمان سیلیس برای ساختارهای سنگین استفاده می­شود. آنها برای کارهای بنایی در ساخت سدها، پایه پل ها و دیوارهای رودخانه مورد استفاده قرار می گیرند.
سنگ اسلات SLATE،
اینها از انواع سنگ های دگرگونی از جنس کوارتز، میکا و مواد معدنی رس هستند. ساختار آنها دانه ­بندی ریز دارد و به راحتی از سطوح اصلی خود جدا می­شوند. رنگ آنها از خاکستری تیره، خاکستری مایل به سبز، بنفش تا رنگ سیاه متفاوت است. وزن مخصوص 2.6 تا 2.7 دارند. مقاومت فشاری از 100 تا 200 N / mm2 متغیر است. از آنها برای کاشی­ های سقف، اسلاب، و پیاده رو استفاده می شود.
لاتریت Laterite ،
این سنگ از نوع سنگ­های دگرگونی است که ساختار متخلخل و اسفنجی دارد. این سنگ با درصد بالایی از اکسید آهن به سنگ آجر معروف است و قیمت سنگ های ساختمانی از اینوع نسبتا پایین است. رنگ­های آن خرمایی، قرمز، زرد، قهوه ای و خاکستری می­باشد. وزن مخصوص آن 1.85 است و تحمل فشار آن از 1.9 تا 2.3 N / mm2 متغیر است. این نوع سنگ را می­توان به راحتی در بلوک ساختمانی استفاده کرد و اگر موادی به آن اضافه شود استحکام خوبی را به دست می آورد ولی سطح بیرونی آن باید گچ کشیده شود.
سنگ مرمر Marble،
این سنگ می­تواند به خوبی صیقلی شود و از نوع سنگ ­های دگرگونی است و رنگ­های مختلف خوشایندی مانند سفید و صورتی دارد و قیمت سنگ های ساختمانی از این نوع نسبت به بقیه مناسب تر است. وزن مخصوص آن 2.65 و تحمل فشار 70 تا 75 N / mm2 دارد. از این سنگ که قابلیت سنگسابی و کفسابی خوبی دارد، برای کارهای روکش و زینتی از جمله ستون ها، کف و پلکان استفاده می شود.
سنگ جنئیسGneiss،
این نوع، یک سنگ دگرگونی است. دارای دانه ­بندی ظریف تا درشت است. وجود خط­ های تیره و سفید در داخل سنگ رایج هستند. در انواع رنگ­های خاکستری روشن، صورتی، بنفش، متمایل به سبز و خاکستری تیره در دسترس هستند. این سنگ ها به دلیل آنکه اجزای زیان آوری در آن موجود است، ممکن است در ساختارهای جزئی استفاده شوند و قیمت سنگ های ساختمانی از این نوع نسبتا ارزان است. با این حال ممکن است انواع سخت تر آن برای ساختمان ها استفاده شود. وزن مخصوص از 2.5 تا 3.0 متغیر است و تحمل خرد شدنشان از 50 تا 200 N / mm2 متغیر است.

قیمت سنگ های ساختمانی
قیمت سنگ های ساختمانی


سنگ کوارتزیتQuartzite ،
کوارتزیت­ها سنگهای دگرگونی هستند. دانه­بندی ظریف تا درشت دارد و در رنگ های مختلف سفید، خاکستری، و زرد یافت می­شوند. بخش عمده آن کوارتز بوده و ترکیباتی از عناصری مثل پتاسیم، سدیم و کلسیم است و در مقادیر کم میکا دارد. وزن مخصوص آن از 2.55 به 2.65 متغیر است. تحمل خرد شدن آن از 50 تا 300 نیوتن بر میلیمتر مربع متغیر است. آنها به عنوان بلوک های ساختمان و اسلاب و به عنوان افزودنی برای استحکام بتن استفاده می شود. قیمت این نوع سنگ نسبت به قیمت سنگ های ساختمانی دیگر ارزان تر است. کوارتزیت برای استفاده در نمای خارجی بنا و برخی از بخش‌های داخلی ساختمان، و برای پل‌ها و تونل‌ها به دلیل ارزان بودن مقرون‌به‌صرفه است.
سنگ تراورتن Travertine،
این نوع سنگ از انواع سنگ رسوبی و فرمی از سنگ‌آهک بوده که از کربنات کلسیم(CaCO3) تشکیل‌شده است. رنگ اصلی آن سفید است ولی در رنگ‌های قهوه‌ای و کرم هم یافت می­شود. این سنگ به خاطر لغزنده بودن سطح آن و قابلیت کفسابی و سنگسابی خوب، از زمان ­های قدیم تا کنون به‌عنوان مصالح ساختمانی برای ساخت حمام‌ها و آبراهه‌ها استفاده می‌شده­ و کاربرد آن در کف، دیوار، پیشخوان آشپزخانه و دیوار پشت سینک  و یا برای ساخت مسیرهای باغی می‌باشد. قیمت سنگ های ساختمانی تراورتن مناسب‌ترین هزینه برای نمای ساختمان را دارا می‌باشد.

اگر در کرج هستید پیشنهاد میکنم این مطلب را بخوانید

سنگ­های اصلی مورد استفاده در ساختمان سازی چیست؟

قیمت سنگ های ساختمانی
قیمت سنگ های ساختمانی


شایع ترین انواع سنگ های طبیعی که در ساخت و ساز استفاده می­شود، گرانیت، سنگ مرمر و سنگ آهک limestone است، اما برخی دیگر از آنها مانند کوارتز، سنگ صابون، تراورتن و عقیق اغلب در بخش­های تزیینی مجتمع های مسکونی استفاده می شود. سنگ صابون یک نوع سنگ نرم است که عمدتا از تالک تشکیل شده است. اکثریت سنگ­های ساخته شده مصنوعی را می توان به یکی از دو نوع،  اسلاب کوارتز مهندسی شدهSlabs Engineered Quartz و یا اسلاب سرامیک پرسلین Slabs Porcelain تقسیم کرد. سنگ­های مصنوعی به دلیل تنوع بسیار زیاد رنگ­ها و سهولت در نصب و نگهداری آنها، امروزه کاربرد فراوانی در ساخت وساز پیدا کرده است. قیمت سنگ­های مصنوعی از قیمت سنگ های ساختمانی طبیعی ارزان تر و مقرون به صرفه­تر است.

به این صفحه امتیاز دهید 🙂
[تعداد رای ها: 3 میانگین: ]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.